Starka verktyg om så behövs

2024-03-29

TEMA: trygghet och säkerhet

Eva, du har lång erfarenhet av socialtjänsten i Täby, hur skulle du vilja beskriva verksamheten?
Det är en stor verksamhet som spänner över flera olika områden men om jag skulle sammanfatta, den är professionell och här finns många mycket kompetenta medarbetare. Här finns helt enkelt förhållandevis stora resurser och effektiva system.

Kan du beskriva din roll som ordförande i socialutskottet?

Socialutskottet fattar alla viktigare beslut i individärenden av olika slag, som t ex tvångsomhändertagande av barn men det finns en stor bredd av ärenden. Den absoluta huvuddelen av besluten är delegerade av socialnämnden till tjänstemän. Som ordförande leder jag sammanträdena och håller i besök till utskottet. Det kan vara frågan om föräldrar i barnärenden eller make/maka i äldreärenden.

Gör ni skillnad?

Det kan man väl säga i allmänhet, beror lite på vad du syftar på. Men det är klart vi gör skillnad i de flesta fall, vi har ju betydande resurser till vårt förfogande, särskilt när det gäller barn och ungdomar. Om insatser sätts in i rätt tid och i rätt omfattning så gör vi absolut skillnad.
Finns det tillräckliga verktyg för att t ex vända en ungdom som hamnat i missbruk och utanförskap?
Det är klart att frivillighet alltid är utgångspunkten för socialtjänstens insatser men om det är klarlagt att tvångsåtgärder är helt nödvändiga så tvekar vi sällan att besluta om det. Om villkor och förutsättningar är uppfyllda är de juridiska verktygen, vad gäller personer under 18 år, mycket starka och omfattande.

Hur kan socialtjänsten bli mer effektiv?

Socialtjänsten måste arbeta ännu mer förebyggande med tidiga insatser i samarbete med andra aktörer som förskola, skola och polis. Just tidiga insatser är helt avgörande. Och det handlar om lågintensiva och korta insatser som att kalla föräldrar och barn till kommunen efter en händelse. Eller att visa större närvaro på våra skolor.

Eva Strand

Ordförande i socialutskottet