Täbys skolor levererar genomgående en hög utbildningskvalitet. Slutbetygen i årskurs nio tillhör de absolut högsta i landet.
Utbildning är vägen in i det svenska samhället. Det ska inte spela någon roll varifrån du kommer eller vem du är – alla har rätt till en bra utbildning. Därför ska svensk skola fylla sitt uppdrag att ge alla möjligheten att nå så långt de själva vill. Det ställer krav på att alla skolor är bra skolor, att lärare har höga förväntningar på alla sina elever och att eleverna tar sitt ansvar. Kunskap kräver ansträngning.
I Täby visar alla i skolan respekt för varandra och samhällets lagar gäller även i skolan. Det ska råda nolltolerans mot kränkningar, våld och droganvändning.
Betyg är ett kvitto på att eleven har kunskap och färdigheter på en viss nivå. Det vilar ett tungt ansvar på skolans olika huvudmän att varje betygsgrad är sakligt underbyggd. Det är en direkt missgärning mot eleven att sätta betyg som inte motsvarar faktiska kunskaper.
Fokus ska sättas på faktisk kunskap och faktisk färdighet som en skola levererar. En skola som av kommersiella skäl eller av andra orsaker sätter omotiverat höga betyg måste korrigeras.
Lika villkor bör gälla för friskolor och kommunala skolor, på nationell som kommunal nivå. Skolor som inte fungerar måste korrigeras och som sista åtgärd stängas.
Andelen elever i årskurs 9 i Sverige som uppnådde godkänt betyg i samtliga ämnen var 76,1 procent våren 2021. Motsvarande siffra för Täby var 89,5 procent. På nationell nivå är siffrorna skrämmande och öppnar för utanförskap och sociala problem. I Täby är siffrorna bättre men inte tillräckliga.
Pandemin har sannolikt negativt påverkat ungdomars psykiska hälsa. Arbetet med att stärka elevhälsan behöver därför fortsätta och utvecklas. Elevhälsan måste arbeta proaktivt för att på ett tidigt stadium identifiera och hjälpa de ungdomar som mår dåligt och vars tillstånd riskerar att förvärras om ingenting görs.